De Dwerg Zeboe  of het Dwerg Bultrund is een ondersoort van de ca 75 Zeboe soorten (Bos primigenius indicus)

Het is een zoogdier uit de familie van de holhoornige. dat voornamelijk in gebieden met een tropisch en subtropisch klimaat zoals in Zuid-Azië en Afrika wordt gehouden.

De wetenschappelijke naam van dit rund werd als Bos indicus in 1758 gepubliceerd door Carl Linnaeus.

Kenmerk:

Het dier wordt gekarakteriseerd door de grote bult achter de nek.
Deze bult dient als opslag voor reserves, net als kameelachtige dat kennen.
En is bij stieren vaak groter dan bij de koeien.
Deze bult verminderd vaak na de intensieve paartijd.
En door de vele huidkwabben en plooien zijn ze goed bestand tegen de warmte en kunnen dit beter verdragen ze zweten beter dan Europese rundersoorten.

Hoogte en kleur:
De Dwerg zeboe heeft een schofthoogte van 80 cm tot 106 cm en is daarmee het kleinste runderras ter wereld.
De Zeboe komt voor in allerlei kleuren.
Hun hoorns zijn tot maximaal 30 cm lang.
De oudste dieren staan hoger in de rangorde dan de jongere dieren.

Onderhoud:
Ze zijn sober in onderhoud.
Wel is het van belang voor de winter een goede schuilstal aan te bieden, ze kunnen minder goed tegen de kou.
Waar grote Zeboe soorten nogal eens schuchter kunnen zijn.
Is de Dwerg Zeboe goed benaderbaar en met de juiste verzorging en aandacht goed tam te maken.
Zeboes mogen nooit alleen worden gehouden, het zijn echte kudde dieren.

Binnen de vereniging minirund worden enkele dwerg Zeboes gehouden.

Bultrund:

Dwergzeboes zijn eerder slank van bouw en hebben een fijn beengestel.

Toch hebben zeboestieren een zeer krachtig en stoer voorkomen.

De slanke achterhand vloeit over in een fors uitgebouwde voorhand met typische vetbult op de schouder. Vandaar dat zeboes ook wel bultrunderen worden genoemd.

Bij volwassen stieren kan deze schouderbult opmerkelijk groot zijn.

Ook de vrouwelijke dieren hebben een schouderbult, maar deze is heel wat kleiner en minder opvallend

Gewicht en Groote:

Pasgeboren minizeboe kalfjes zijn 40 tot 60 cm groot en wegen tussen gemiddeld 10 kg. Een volwassen koe weegt tussen 100 en 200kg, een volwassen stier tussen 120 en 250kg. In vergelijking met andere dwergrunderen, zoals de Dexter is dit weinig.

Huid en Kleur:

De huid is kort behaard en bestaat in alle kleuren die runderen maar kunnen hebben: zwart, grijs, wit, bruin, lichtbruin, rood, blond ...

Dwergzeboes kunnen zowel eenkleurig als gevlekt zijn. Eenkleurige dieren vertonen vaak lichte kleurschakeringen op het lichaam.

Vooral de stieren zijn donkerder van kleur rond de hals- en schouderstreek. Zo kan een bruine of grijze stier een zwarte gloed hebben op de nek- en schouderstreek.

Bij de gevlekte zeboes heb je ´duizendspot´ en ´bont´.

Dieren met een duizendspot-vlekkenpatroon hebben vele kleine vlekjes verspreid over het hele lichaam. Bij bonte dieren daarentegen bestaat het vlekkenpatroon uit grote vlakken. Bij deze laatste kunnen prachtexemplaren voorkomen, die ons doen denken aan het bonte haarkleed van de Holsteinrunderen

Hooge leeftijd:

Zeboes kunnen probleemloos 25 jaar oud worden. Het aanschaffen van een zeboe mag dus geen bevlieging zijn, maar moet doordacht gebeuren. Een mini zeboe koe kan gemakkelijk een gezond kalf ter wereld brengen tot de leeftijd van 18 à 20 jaar. Daarna zal de vruchtbaarheid afnemen en kan de koe genieten van een verdiende rust. In de kudde worden de oude koeien met zeer veel respect en ontzag behandeld door de andere kuddeleden.