De British White

Een van de oudste rassen in Groot Brittannië.

De rassen White park(gehoornd) en British White (hoorn loos).

Vanaf de 17eeuw gingen deze samen tot 1946 en later gaat de British White verder als zelfstandige vereniging.

De British White is van nature een groot ras, en werd gebruikt als dubbel koe (melk en vlees).

Ze zijn wit van kleur maar de neus, snuit, oren, oogleden, spenen, hoeven en tong zijn zwart.

De huid heeft roze, zwarte en bruine pigmentvlekken, hier door heeft dit ras geen las van zonnebrand of oogkanker.

Sommige dieren hebben rode kenmerken i.p.v. zwart, maar deze dieren zijn sterk in de minderheid.(2%)

De British White Lowliner zoals ze hier staan zijn door middel van een gericht fokprogramma kleine gefokt dan de standaard ras.

Dus geen kruisingen met andere kleine rassen.

Zodoende zijn de originele raskenmerken behouden.

*Hoofd

Moet vrij zijn van naaktslakken of rudimentaire hoorns. Het moet van behoorlijke lengte zijn van ogen tot snuit, die breed moet zijn. De hoofden van stieren moeten mannelijk van karakter zijn en van koeien, fijn en vrouwelijk.

*Uier

Niveau, goed ontwikkeld, maar niet hangend, de spenen van middelmatige grootte, gelijkmatig ingesteld en naar de grond gericht. Het is belangrijk dat de rudimentaire spenen van stieren breed zijn en goed ontwikkeld.

*Lichaamsconformatie

Dieren moeten functioneel en vrij bewegen op gezonde voeten, met een lange bovenlijn, niet stijgend aan de wortel van de staart, breed en uitrekkend over heupen naar heupen, speldbeenderen goed uit elkaar, vooral bij de stieren.

De schouders schuin aflopend en goed ingeklemd, de ribben goed gewelfd.

De onderstreping moet waterpas zijn.

De achterhand is lang van haak tot pin, de billen zijn goed tot aan de hakken, die gezien vanaf de achterkant recht moeten zijn, noch naar binnen noch naar buiten mogen draaien.

Voordelen van de British White

*Volgzaam

*Winterhard (zomer en winter buiten)

*Goede vruchtbaarheid