vereniging minirund

Een aantal jaren geleden is het idee ontstaan een wat algemenere vereniging op te richten. Een die ook plaats biedt aan registratie van alle mini runderrassen.

Er waren verschillende argumenten aan te voeren om dit idee gestalte te geven.

Door de bezoeken bij minirund liefhebbers in Nederland, Duitsland, België en Oostenrijk.

Wat daar erg opmerkelijk was is de bevlogenheid en liefde voor (toen nog zeldzame) hobby  Zeldzaam ook omdat er liefhebbers waren, pioniers die op eigen houtje bezig waren met het fokken van niet alleen Dahomey runderen maar ook andere mooie minikoetjes.

Waarbij de een uitging van bijvoorbeeld kleine hooglandrunderen om een dwergvorm te creëren.                                                                                                                                                      Terwijl de anderen verder over de grenzen gingen om mini's of zelfs embryo's te importeren van Mini Herefords en Mini Galloway,s

Bij veel van deze fokkers bleek de behoefte groot hun passie te delen door ervaringen en kennis met elkaar te bespreken.                                                                                                            En zo ook de mogelijkheid om gebruik te maken van elkaars dieren om samen deze hobby optimaal te kunnen beleven.

Belangenverenigingen en vertegenwoordigden, is een ander belangrijk argument.            Zonder je te verenigen besta je niet en heb je geen identiteit en kun je niet naar buiten treden bijvoorbeeld ten opzichte van overheidsbepalingen of maatregelingen die een grote invloed kunnen hebben op het uitvoeren van deze mooie hobby.

Heel belangrijk is het registreren van afstamming waarbij o.a. de erfelijke kwaliteiten  vastgelegd worden om zodoende optimaal te kunnen profiteren van genetische kwaliteiten die ons in onze doelstelling bij de fokkerij van dienst kunnen zijn .

Binnen onze vereniging hebben we een gemeenschappelijke app waar we elkaar ondersteunen en met onze vragen terecht kunnen.                                                                    leuke foto's worden er gedeeld en vraag en aanbod komt er voorbij.

Deze heeft zijn diensten al meerdere malen bewezen!